Automatyzacja pracy - szansa czy zagrożenie?

Automatyzacja rynku pracy to już zjawisko dość powszechne. Coraz częściej mówi się o możliwościach nowych technologii i zastępowaniu nimi pracowników. Roboty mogą wykonywać przewidywalne czynności i dlatego wykorzystuje się je już z powodzeniem m.in. w przemyśle. To spora inwestycja, ale idzie za nią wiele korzyści i potrafi się szybko zwrócić. Robot może bowiem pracować non stop, bezpośrednio raportować swoje działania do systemu oraz łatwo wyłapać i wyeliminować błędy.

Zmusza do tego również sytuacja na rynku pracy dyktowana większymi wymaganiami ze strony kandydatów, przez co często jest problem z zatrudnieniem osób na dane stanowiska. Przez to pewne działania są zaniedbane albo niewykonywane z należytą dokładnością. Przykładem może być tutaj branża handlu detalicznego i uzupełnianie towaru na półkach.

Z problemem braku odpowiednich produktów na pewno nie raz każdy z nas się spotkał. Półki zarządzane w zły sposób powodują negatywne wrażenia zakupowe, a również prowadzą do utraty możliwości sprzedaży. Jednak ilość pracy potrzebnej do rozwiązania takich problemów, może znacznie przewyższać liczbę dostępnych pracowników. Może powinniśmy zatem spojrzeć na automatyzację jako szansę na wsparcie, a nie jak na zagrożenie?

Aby usprawnić tego typu operacje oraz poprawić odczucia kupujących powstał SmartSight i EMA50 firmy Zebra Technologies. Rozwiązanie miało swoją premierę podczas jednych z najważniejszych wydarzeń branżowych na świecie – targów NRF 2020 w Nowym Jorku. Dzięki tej ofercie Zebra dąży do umocnienia swojej pozycji lidera w obszarze powierzchni handlowych. Ciągłe zaangażowanie w innowacje pozwala Zebrze na kreowanie trendów w branży, zatem można spodziewać się, że w niedalekiej przyszłości będą to urządzenia powszechnie dostępne, a także tworzone przez innych producentów.

Jednak czym właściwie jest SmartSight? Rozwiązanie wykorzystuje wizję komputerową, uczenie maszynowe, automatyzację przepływu pracy i funkcje robotyczne mobilnego systemu automatyzacji mobilnej EMA50 w celu dokładnego identyfikowania stanów magazynowych, niespójności cenowych i problemów z planogramem na półce. Co więcej to pierwszy tego typu mobilny system automatyki mobilnej zorientowany na działania naprawcze.

Jak to wygląda w praktyce? Robot EMA50 dyskretnie i bezpiecznie porusza po sklepie i skanuje półki. Następnie wysyła do nas dane informując m.in. o brakach towaru czy problemach z cenami. Informacje pojawiają się na połączonych rozwiązaniem komputerach mobilnych w czasie rzeczywistym, co pomaga w szybkiej i sprawnej reakcji. Oprócz samego przetworzenia danych, potrafi również określić działania dla pracowników mające rozwiązać dany problem. Co ważne EMA50 dostosowuje się do środowiska sklepu bez potrzeby zmian w infrastrukturze.

Pracownicy sklepu w ten sposób są zwolnieni z powtarzających się (często żmudnych) zadań i mogą skupić się na działaniach, które są najbardziej potrzebne i nie mogą jeszcze w pełni być zastąpione przez roboty – na kontakcie z klientem. W konsekwencji tego zostaje utworzone idealne środowisko sklepowe z usprawnionym przepływem pracy, który staje się jeszcze szybszy, sprawniejszy i bardziej wydajny. Rosnąca sprzedaż i lojalność klientów budowana jest dzięki ciągłości w dostępności towarów, ogólnemu porządkowi na półkach oraz konkurencyjności na tle innych sklepów.

Według ekonomistów automatyzacja rynku pracy jest wielką korzyścią dla gospodarki, bowiem dąży do wzrostu produktywności i PKB, co Eksperci z Zebry tylko potwierdzają wprowadzeniem powyższego rozwiązania.

Więcej o działaniu SmartSight można dowiedzieć się z broszury informacyjnej oraz krótkiego filmu dostępnych poniżej.


MATERIAŁY DO POBRANIA:

Broszura o SmartSight w języku angielskim

Film o SmartSight na naszym kanale na Youtube