Głównym zastosowaniem kodów kreskowych jest automatyczna identyfikacja produktów. Mają one umożliwiać automatyczny odczyt informacji, a co za tym idzie usprawnić transakcje czy zapewnić ekonomiczne i dynamiczne wykorzystanie zasobów w łańcuchu dostaw bez względu na branżę, w której działają.

Jako dumny Partner GS1 staramy się wspierać naszych Klientów w wejściu w świat kodów kreskowych! Oprócz indywidualnych rozmów, stworzyliśmy również niniejszy artykuł, który ma na celu wskazanie pierwszych kroków przy zdobyciu i tworzeniu kodów kreskowych dla rożnych produktów.

🎯 Skąd się biorą kody kreskowe?

Organizacją, która zajmuje się przyznawaniem kodów jest GS1. To międzynarodowy system standardów i rozwiązań biznesowych, tworzonych z inicjatywy i pod przewodnictwem przedsiębiorstw.

Co ważne - to jedyne, oficjalne źródło, z którego można zamówić kody kreskowe GS1 w Polsce w 3 prostych krokach.

🎯 Kto może je uzyskać?

Prawo do kodowania produktów mają wszyscy właściciele marek handlowych. Jeśli jest to producent, to otrzymuje on pulę własnych numerów do rozdysponowania. Z kolei kiedy właściciel marki zleca produkcję towaru komuś innemu, to może mu sam nadać numer z własnej puli albo upoważnić producenta do nadania numeru z jego puli.

Kody kreskowe GS1, numery GTIN, czy GLN są obowiązkowe dla większości internetowych i tradycyjnych sprzedawców, w tym Amazon, eBay, Alibaba, Google czy sieci supermarketów.

🎯 Co należy zrobić, aby zamówić kody kreskowe?

Kod kreskowy GS1 generowany jest na podstawie przyznanego Wnioskującemu prefiksu GS1 firmy w Systemie GS1.

Najpierw należy się zarejestrować w GS1 Polska. Aby to zrobić, należy wejść na dedykowaną temu stronę TUTAJ.

 

Wniosek wypełnia się online i potrzebne będą informacje takie jak REGON czy dane kontaktowe oraz warto przygotować także wysokość przychodów.

Są różne wnioski w zależności od rodzaju produktu, zatem musimy się określić czy kody kreskowe będą z przeznaczeniem na:

- produkty detaliczne, opakowania zbiorcze i/lub znakowanie lokalizacji,
- dokumenty elektroniczne (EDI),
- produkty o bardzo małych wymiarach (czyli takie, na których nie damy rady zastosować standardowego kodu EAN-13),
- produkty o zmiennej ilości (ważone), czyli m.in. artykuły spożywcze świeże, krojone lub w całości.

🎯 Jakie są warunki uczestnictwa w Systemie GS1?

Od 1 sierpnia 2020 roku zmieniają się Ogólne Warunki Uczestnictwa (OWU) w Systemie GS1. Ich modyfikacja wynika z chęci uproszczenia procedur oraz ułatwienia komunikacji.  Nowy dokument można zobaczyć TUTAJ!

🎯 Ile trzeba czekać na przyznanie kodu kreskowego?

System wyliczy opłatę i wskaże na jaki numer konta należy zlecić przelew. W ciągu 3 dni od zaksięgowania wpłaty Wnioskujący otrzymuje powiadomienie o rejestracji oraz dalsze wskazówki.

Proces ten trwa do 3 dni roboczych, od momentu złożenia wniosku i zaksięgowania wpłaty na koncie GS1 Polska.

🎯 Co dalej po rejestracji?

Po otrzymaniu potwierdzenia rejestracji można już korzystać z oficjalnych kodów kreskowych GS1, którymi zarządza się przez platformę MojeGS1 - link TUTAJ! 

W zakładce „Rejestr numerów” należy przydzielić każdemu produktowi unikalny identyfikator nazywany numerem GTIN (numer), a następnie trzeba przetworzyć go na kod kreskowy np. EAN-13 (graficzne odzwierciedlenie numeru w postaci kresek).

Gotowe kody kreskowe można już umieszczać na swoich produktach. Ostatni krok to poinformowanie swoich Partnerów, że produkt jest gotowy do sprzedaży!

Aby dowiedzieć się więcej na ten temat polecamy wzięcie udziału w webinarium "Pierwsze kroki z kodami kreskowymi". Odbywa się w każdy pierwszy, roboczy poniedziałek miesiąca o godz. 10:00!

Gorąco polecamy też kanał GS1 Polska na Youtube, gdzie udostępnianych jest wiele wartościowych treści: TUTAJ!

🎯 Jak poprawnie nadawać numery GTIN?

Przydzielając numery GTIN na produkty, każda firma powinna kierować się globalnie ustalonymi zasadami, aby zapewnić spójną identyfikację jednostek handlowych na całym świecie. 

Ważne jest, że raz nadany numer GTIN na produkt znajdujący się w sprzedaży, nie może być ponownie wykorzystany do oznaczenia innego produktu.

GS1 stworzyło specjalną broszurę, w której są spisane wszystkie zasady i istotne informacje. Gorąco polecamy zapoznanie się z nią TUTAJ!


🎯 
Co w sytuacji kiedy kody nie są zgodne z GS1?

Firmy zmuszone są do drukowania etykiet z kodami kreskowymi oraz znacznikami RFID, które są zgodne ze specyfikacjami standardu GS1, gdyż zaniechanie tego może doprowadzić do wystąpienia wielu problemów. Przykładowe sytuacje to:
- niezgodność kodów może powodować nieczytelność danych,
- towary oznaczone błędnymi etykietami mogą stanowić przyczynę odmowy przyjęcia przedmiotu oraz jego zwrotu do dostawcy,
- stosowanie błędnych lub niezgodnych etykiet może doprowadzić do nałożenia grzywny.

🎯 Jak firma Kreski może pomóc w kwestii kodów kreskowych?

Firma Kreski działa na polskim rynku już ponad 15 lat i naszym mottem  jest „O kodach kreskowych wiemy prawie wszystko”. Dlatego nie mogło być inaczej i tak jak wspominaliśmy na samym początku tego artykułu – zostaliśmy Partnerem Systemu GS1 jako Dostawca Rozwiązań! Z przyjemnością promujemy wiedzę i wymianę doświadczeń w kwestii stosowania standardów GS1 i dostosowania produktów do wdrożenia. Wszystko to ma na celu usprawnienie operacji w łańcuchach dostaw w wielu branżach, w których działają nasi Klienci.

Bardzo chętnie udzielimy informacji odnośnie kroków, które należy podjąć w celu rejestracji swoich produktów w GS1. Następnie możemy pomóc w projektowaniu etykiet oraz doborze odpowiedniego sprzętu do automatycznej identyfikacji, dostosowanego do rodzaju stosowanych przez Państwa kodów kreskowych i specyfiki firmy.

Zapraszamy serdecznie do kontaktu, aby dowiedzieć się więcej:

📧 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
📞
 22 666 22 40